Mar 1, 2009

ORANG TAKDE BAHASA IBUNDA SENDIRI, PLZ JGN JELES YE

...Hmmm....

NAD: No offense ye...aku cukup nyampah kalau orang tu jumpa orang negeri dia, cara cakap mesti lepas tu berubah. Macam orang utara, kalau jumpa orang utara, terus nak cakap utara. Nape tak cakap cam biasa aje(Lebih kurang bunyinya)

AKU: kenapa lak?

NAD: Ye la, kenapa mesti nak ubah cakap utara. Cakap je lah macam biasa sebelum ko tau dia tu pun datang dari utara.

AKU: hahahahaha...jeleslah tu, takde bahasa sendiri. (nad asal Johor)

NAD: Takdelah. Bila aku ckp aku dr mana, takde pun dia nk sembang excited sgt. Tapi, bila orang tu tetiba datang dari sama negeri, terus ramah mesranya sangat over.

AKU:hahahhaha...jeles...jeles...Ko tak paham, sbb ko takde bahsa ibunda sndiri. Kitoarng kalau dah jumpa satu geng, mesti lah ckp bahsa asal balik. Dan sangat hipokrit kalau ko cakap dengan orang dr satu geng ko dgn bahsa KL...memang mampus kena ejek la....hehehehe.

NAD: Mana aci...

AKU: warghhhhkakakkaka....jeles la tu...hahahah. lain kali jadi lagi orang Johor. Dah la sombong....hahahhahaha.
.
.
.
Jgnlah OUT OF MY MIND nad...relax la. Ko still paham lagi kan kalau aku ckp utara.

5 comments:

F I Z A F E Y A said...

org johor jeels ke...
takpela pasni aku speaking klasik nasional la ngn ida

ouT oF My MinD said...

fizafeya:
jgn la weh ckp bahsa penglipur lara. akunie bukan officially orng klasik

DrSam said...

salam singgah,
betul dan tepat sekali pemerhatian kamu. Kalau jumpa geng Ganu kite, memang makang ikang sokmo. kalau ada Ganu kite yang lidahnya dah terpeliuk dan hilang bahasa budunya itu, memang kena gelak punye. entah mengapa, dari dulu gitu jadinya - Asobiah betul :)

p/s: Saya Ganu kite yang tak makan budu.

Eliz said...

nasib baik aku dah buleh tune ngan ko.. kalo tak hampeh aku nak paham cakap utara ko.. ahahah same thing gak aku mengunakan bahasa bornoe ngan ko..ngeh ngeh

ouT oF My MinD said...

drSam:
Kalau ganu kite stat jumpa geng...waduh.haram sepatah pun tak paham. Belebe dasyat sangat....hehehe

Eliz:
yup...kenkadang walaupun aku cuba ckp bahasa standard ngan korang semua, namun lidah utara aku tetap keluaq...dan aku paham jugak kalau orang borneo besembang. sikit2 je lah. dan main agak je...huhuhu

Total Pageviews