Feb 4, 2009

HOI...!!!

…Hmmm…


Apa perasaan korang kalau nampak orang buang sampah dari luar cermin kereta? Takpun yang bukak pintu dengan selambanya, buang sampah yang berbentuk bekas-bekas platik keropok contonhnya.


Part aku, aku sangat pantang tok nenek. Sampai tahap aku rasa nak lempang je orang yang buang sampah nie. Tapi yang mampu aku buat adalah menjerkah orang-orang ini dari dalam ruang kereta aku je. Ye la, kereta aku sedang bergerak dan kereta orang yang no manners tu jugak sedang bergerak.


Apakah yang menyebabkan orang-orang ini takde kesedaran sivik aaa? Nak kata kat sekolah tak ajar, aku rasa lebih dari tu dah ajar. Even dalam setiap agama pun mengatakanan, kebersihan itu asas keimanan.


Ada tak kita pernah tengok umah-umah ibadat yang kotor? Aku rasa tak pernah kan. Even surau yang makmumnye tak sampai sepuluh orang pun, bersih keadaannya.


Jadi kenapa nak kotorkan negara kita ini yang sememangnya kotor ini? Cuba bayangkan, semua orang pikir, ala…kecik je sampah nie. Kalau 10 ribu orang pikir benda yang sama, pastu buang sampah yang kecik nie, tak ke benda yang kecik tu jadi menimbun?


Aku pi Bangkok, Bandaranya yang paling sibuk. Jem dia, kul 10 malam pun tak habis lagi. Bayangkan sesaknya. Even highway dia pun jem teruk, tapi…jalan dia bersih gila. Memang bersih, dan aku sangat kagum. Kagum giler. Yela, macam mana jalannya hitam semacam, dah la besar, sampah kecik-kecik pun takde.


Dan setiap lokasi kaki lima yang peniaga-peniaga pasar malam nie meniaga, lepas dorang close dorangnye gerai, tapak dorang meniaga tu, takde pun sampah yang tinggal. Macam mana asal keadaan tempat tu, macam tulah ditinggalkan.


Tak macam peniaga-peniaga kita. Datang tapak tu, bersih aje. Lepas peniaga nie blah...adoii…..terukknya. sampah merata-rata. Apa salahnya kalau malas sangat, korang sapu, kutip letak dalam plastik sampah lepas tu letak satu tempat, senang abang-abang yang angkut sampah nak buat kerja.(tp nak buat cam nie pun memerlukan tahap kerajinan jugak kan...)


Jangan lah tak beperikemanusiaan dengan mengatakan:


“Biarlah…nanti takde keja pulak tukang sapu”


Memanglah…itu kerja dorang. Tapi bertimbang rasalah. Bukan semua tempat diorang nie boleh jaga. Jadi tanggung jawab kita lah nak jaga kebersihan nie. Tak reti ke?


Pernah tak korang terpikir, di Dataran Merdeka kalau selepas sesuatu even. Contohnya Malam Merdeka. Malamnya orang ramai sambut Ambang merdeka, lepastu, semua dah balik, tinggal lah sampah bertaburan. Esok tempat yang sama nak dibuat perarakan, perbarisan yang dihadiri oleh Agong. Kompem tempat tu kena bersih sebersih bersihnya. Banyangkan, brother-brother, pakcik-pakcik, akak-akak, makcik-makcik yang kena berkerah tenaga nak bersihkan kotoran yang kita tinggal. Agaknya pukul berapa lah diorang siap bersihkan kawasan Dataran Merdeka sebelum start Perbarisan tu ye?


Huh…Panjang pulak entry kali nie. Saja je….nak buat kempen kesedaran sikit. Kalau nak harap aku sorang aje nak menyemakkan kereta aku dengan sampah-sampah aku, dan korang sesedap rasa nak tak nak kotorkan kereta korang dengan buang sampah tu kat luar, tak de maknaya Malaysia nie nak jadi bandaraya dunia. Yang FIRST CLASS…


Kekallah Malaysia yang asyik diejek dengan perkataan BOLEHLAND.!!


Kalaulah aku dapat jadi Perdana Menteri...sehari pun cukuplah. aku akan kaw-kaw nye buat satu hari tu, hari bersihkan Malaysia. Dan esoknya...wah...semua tempat pastinya sparkling clean *bling*bling*bling....





Ini tidak, kitanye pemimpin-peminpin tak kira la Pembangkang atau tak Bangkang, semua sibuk nak cakap pasal politik lagi. Dah le...tunggu la election 4 taun lagi kalau nk sibuk sangat politik. Korang dah terpilih, buatlah kerja yang sepatutnya. Nie tak...lompat katak la...kompat belalang lah...penat la...bosan...sampai nak baca newspaper pun naik nyampah.


OUT OF MY MIND la aku gamaknya kalau aku jadi PM....

4 comments:

Naddy said...

eee vandal gambar pak lah.

ouT oF My MinD said...

nie lepas aku camwhoring kat kampar hari tuh...

penat oo nak tepis dianye bodyguard. ganas nak mmpos.

F I Z A F E said...

kalau hg jd PM, rakyat jelata tak pernah dpt tgk muka hg live, yela, PM asyik berjalan oversea, angkut pulak 2 kroni utama tu hehehe

ouT oF My MinD said...

ala...aku nk jadi PM sehari je.
bukannya setaun. Tak sempat nak lari pi oversea. aku kan nak bekempen kutip sampah...

Total Pageviews