Jan 6, 2009

KEGAWATAN EKONOMI

...hmmm...

Untuk 2009 nie, aku nak selitkan jugak bahan-bahan yang lebih ilmiah dalam blog aku. Tapi bukan maknanya terlampau berilmu. Just benda yang make sense kepada orang ramai je. Cthnye, maklumat yang aku terima hari ini pasal kegawatan ekonomi.

Ini hasil yang aku dapat dari tetamu program aku hari ini. Kredit to Dr. Rosli Salleh, Pensyarah Kanan & Ketua Unit Pengajian Luar, Fakulti Ekonomi, UPM.

Menurut Dr. Rosli, kegawatan ekonomi berkemungkinan besar akan berlaku dalam suku kedua atau ketiga tahun ini. (suku kedua tu maknaknya dalam bulan April, suku ketiga dalam bulan 9. lama gak le nak gawat nie).

Puncanya adalah penurunan indikator ekonomi (aku pun tak tahu apa benda nie), yang sedang berlaku di negara-negara maju seperti Eksport negara Jepun dan Korea yang menurun dengan agak mendadak dan juga kegawatan yang melanda syarikat-syarikat gergasi di Amerika, Eropah dan Jepun.

Jadi, negara kita juga akan dilanda kegawatan ekonomi sebab negara kita adalah net exporter, yang mana kebanyakan pembeli produk kita adalah negara-negara maju dan sudah pastinya permintaan barangan dari negara kita akan menurun sebab negara-negara besar ni dah susah. Petroleum, sawit dan getah semuanya turun harga (sebab tu le ramai orang kg akan susah. mostly penoreh getah la.)

Oleh itu, negara bakal mengalami penurunan ekonomi. Hanya tahap seriusnya sahaja yang tidak pasti.

jadi, aspek paling penting dah pastinya mengawal perbelanjaan kita. yakni perbelanjaan berhemah. Jangan lah dok boros macam aku nieh.

Untuk berhemah dalam berbelanja, kita perlulah kenal pasti antara KEPERLUAN dengan KEHENDAK.

KEPERLUAN - sesuatu yang mesti kita perolehi dan hidup.
KEHENDAK - sesuatu yang kita beli untuk memenuhi keperluan hidup kita dan keluarga.

Whatever pun, tak semstinya kita nak tunggu gawat ekonomi baru nak belanja berhemah. Patutnya benda nie dah lama kita praktik dalam hidup. And mostly, part of da thing aku must do utk taun nie, pastinya mulakan membuat simpanan...huhuhu.

percaya atau tidak, sepanjang dah tiga tahun kerja, aku takde simpanan tetap selain KWSP. dan sekarang nie, KWSP dan stop. aku kena mulakan altelnatif lain. huhuhuhu...

if talk about money, aku selalu OUT OF MY MIND. plz guys, dont be like me....!!!


No comments:

Total Pageviews