Jul 31, 2009

JENAMA OR CAP AYAM?

...Hmmm....

Baru-baru nie, masa lawatan tak rasmi aku ke johor, aku dah rembat satu henpon. Rupa bentuknya ala Blackberry. Kiranya adik-beradik la. function pun lebih kurang serupa. Tu pun setelah sekian lama aku pakai henpon skrin kaler kuning.

Aku bukanlah peminat henpon yang tegar. lebih selesa dan mudah bagi aku guna henpon jenama nokia yang skrin kuning tu. Tak banyak songel dan ringkas. Yang penting, tinggal atas meja lama mana pun, potensi nak hilang dan kena rembat adalah rendah. (aku agak kedekut nak spend money kat benda yang aku rasa hanya satu kehendak bila kita start beli barang tu, atas tujuan orang nak wow dengan barang yang kita beli. )

Macam biasalah, upacara orang menegur aku pakai hanpon baru pun berlaku.

Salah satu ayat yang keluar, pastinya..."kenapa tak beli blackberry je...kan cantik dan stylo..dan bla bla bla".

Itu pertanyaan orang yang begitu pentingkan jenama dan juga kurang sayang dengan wang ringgitnya. Pada aku, aku beli henpon yang ala-ala sebijik dengan black berry tu., sebab function dia yang serupa. Yang paling utama pastinya harga. Beza harga sebijik Blackberry dengan harga sebijik hanpn yang aku beli, RM1020 . Bayangkan....kalau aku rembat sebijik Blackberry atas dasar aku nak orang wow dengan barang yang aku guna, baiklah lupakan saja. Lebih baik aku guna beli barang lain yang aku rasa lebih perlu wang itu dilaburkan.

Lagipun, bila nak jual balik, value akan drop...cth mcm kawan aku pakai henpon bernilai 2k, bila dia nak jual, kedai letak harga RM400 je. Hah...kan dah rugi. Aku masih lagi berpendapat, apa saja barang yang kita beli...benda itu adalah pelaburan. Kalau dua benda fungsinya sama, tapi harganya berlainan dan juga kualitinya lebih kurang yang sama, dah pasti lah, aku nak ambik yang murah, dan bila di tolak balik...harganya takdelah rugi sangat pun.

Jenama memang best. tidak dinafikan. aku pun terpengaruh jugak dengan jenama. jangan tipulah kalau aku kata aku nie beli kat kat pasar malam je selalu.

Yang takde jenama atau baru nak naik pun ok apa.....yang penting..puas hati..!!!

OUT OF MY MIND bila beli DVD player yang berjenama dengan harga yang mahal, tapi DVD cap ayam tak boleh tengok. Mana mampu beb nak beli yang original aje...dah la aku hantu movie. Sekali Ah Beng jual DVD cakap, guna je DVD Player cap ayam...bagus. Aku ikut arahan dia, beli DVD Player yang harga RM35. Tahan dan utuh sampai sekarang.....terima kasih DVD Player cap ayam.....!!!!

3 comments:

DrSam said...

setuju sangat dengan prinsip macam ni. Kita sebagai pengguna memang kena bijak berbelanja. Bila beli barang berjenama hebat, kita pengguna terpaksa bayar lebih kos pengiklanan, brand, promosi, bayar model etc.

Tapi kadang-kadang tu kalau barang terlampau cokia sangat pun, haru juga.

"Penny-wise, pound-foolish"

ouT oF My MinD said...

drsam:
betul tu.
tambah2 buatan malaysia. konon kempen belilah barangan buatan malaysia. kita punyalah nak support local brand, tapi kualitinya last-last suck giler, camna kita nak support.

Eliz said...

aku suke beli emas! hik hik... tapi Hp ko tuh cantik aper... bukan nak pakai cecangih hahaha... cukup sekadar utk sms and membuat phone call serta boleh bertenet dari handphone...

aku punya blender pun cap ayam gak.. dari giant.. tahan sampai skrg.. tv aku cap ayam ok gak.. radio cap ayam... wah!! byknyer la cap ayam aku ada tanpa disedari.. tahan weihh!!!

Total Pageviews