Jun 4, 2008

JODOH ITU KETENTUAN TUHAN...

seriously..sekarang nie aku dalam fasa orang cakap dah sesuai nak kawin. Siapa yang tak nak kawin kan. Tapi jodoh itu semua dah ditentukan oleh Yang Maha Kuasa. Siapa kita untuk menghalangnya.

Tapi baru-baru nie.aku ber'chatting' dengan kawan yang dah almost 5 years aku tak jumpa. Dan dia tanya aku soalan tipikal seorang sahabat yang dah lama tak dengar kabar berita.




"Ko dah kawin ke belum...?".
aku pun cakap la. "Belum..."
"Kenapa tak kawin lagi..?"
"saja...nak lepak dulu..enjoy tak puas lagi.." (biasa la. nie jwpan typikal aku pulak)
"Engkau nie. sampai bila nak enjoy."
"takde le nak enjoy sangat pun. cuma sekarang nie buzy sikit. kerja. lagipun JODOH TAKDE LAGI..."
"kerja? buzy?...aku pun kerja gak. boleh aje kawin. kita nie, kerja-kerja la jugak. tapi kawin tuh jangan le nak dielakkan...bla...bla..."


mungkin juga la, kawan aku tak perasan.atau pun just ignore apa yang aku tulis.JODOH TAKDE LAGI. dan dia terus le brain wash aku dengan kata-kata hikmat dia.bila dia terus je merepek kat aku macam-macam. aku pun dengan nada bengangnya just cakap. dah jodoh tak de lagi. sapa aku untuk halang apa yang dah ditentukan oleh Yang Esa.

Semalam. aku bertalifon dengan seorang sahabat aku. Just nak tanya tahap kesihatan dia.dia cakap dekat aku dia kena buat operation 16 June 2008. Sedikit Profile dia. Umur 24. dah berkahwin, anak perempuan yang comel sangat. Tapi sayanag. masa becinta bukan main meriah. tapi bila kawin. suami buat hal. Apa yang cantik, semuanya dah buruk belaka. sepak terajang dah jadi makanan harian. Yang paling agak tak guna sekali. berlaku curang (dh sampai tahap buntingkan perempuan lain), isteri yang baru lepas habis pantang, dipukul macam apa. Dan sekarang, hak miliknya yang melambangkan dia seorang perempuan juga akan hilang.

bulan lepas dia di dianogsis ada kanser rahim. aku terkejut gila bila dia beritahu aku pasal hal tu. (soo young). Dan satu perkara yang mengguris hati dia adalah pasal hubby kesayangan dia cakap, sakit dia tu dah menyusahkan laki dia. DUH...(double DUH). what da hell he's talking bout. MENYUSAHKAN.

padahal kawan aku sakit, sebabkan hubby tak guna dia tuh.

kadang-kadang aku tertanya gak. Adakah seseorang boleh berubah dengan cepatnya. Atau perangai/sikap sebenar yang dirahsiakan. Ye la...bercinta le katakan. semuanya haruslah di pandang Indah. Entahlah. Maybe aku dah Out Of My Mind......

No comments:

Total Pageviews