Feb 20, 2013

OREO CREPE

...Hmmmm...

semalam aku ada bagitau aku nak buat oreo crepe kan...
Dengan gigihnya ajak MIzzyN pegi shopping barang dapur....punya tak menyempat.
Bila dah beli time lunch....tiap2 jam dok tunggu bila lah nak abis office hour nie. Dah menjerit-jerit hati ini nak memasak...konon rajin.

Ok...bahan-bahannya ye saudara saudari..

bahan-bahan untuk kulitnya:
- 20gm tepung gandum
- 20gm tepung ubi
- 10gm tepung kastard
- 10gm tepung jagung
- 2 bijik telur
- 1 senduk kecik minyak masak
- 1 sudu besar gula halus
- 40ml susu cair
- pewarna yang korang suka

bahan-bahan inti dalamnya:
- fresh cream
- oreo

cara nak buat kulit luar:

korang bancuh adunan semua tu...campur je semua. korang kacaulah sampai dah sebati. Campuran tadi kalau korang takde alat penimbang, guna common sense korang main agak je lah. Ok, bila dah sebati menjadi tepung yang cun, korang tapis lah dulu adunan tu. Tujuan nak tapis, buang tepung yang ketul-ketul tu...so, nanti bila masak...kulitnya jadi cun melecun smooooot je. Adunan tu biarlah cair sikit, senang nak golek-golek non-stick pan nanti...dan jadi nipis kulitnya.

bila dah tapis, ambik senduk kecik...panaskan non-stick pan....goyang-goyang pan tu nak jadikan bentuk besar dan nipis. tadaaaaaa....siaaaap. Dari experiment aku, pan yang suam-suam kuku atau jauhkan dari api masa korang nk tuang dalam pan tu adalah terbaik. Kalau tak....cepat je dia dah masak..dah jadi tebal. tak best.

cara nak buat cream dalam pulak:
- fresh cream tu korang whisk/kacau sehingga pekat. Sebab aku takde pemukul letrik, aku guna tangan. Penaaaaat siot. 30 minit baru dia nak pekat. ciiisss.....Cream bila dah pekat, takyah buat apa dah...ready untuk di balut...



TADAAA...oreo crepe tunggang tebalik. Kaler biru tu telajak letak pewarna dia...




Bahan-bahannya....Sampai non-stick pan pun aku rembat baru gak....



Nie bahan-bahannya. cream, pewarna 



susu cair jangan di lupa



Barisan tepung-tepung. 


Putar, celup dan jilat jangan lupa....OREO



Rupa bila dah di mix together bahan-bahan untuk buat kulitntya. Jangan lupa tapis ye sebelum masak. 



Cream dari kotak cair....so korang kena la 'pukul' sampai jadi kembang dan bercream camni. Kalau manual ambik masa lama sikit, sila bawak besabar....sabar kan separuh dari iman. 



Patah patahkan oreo tu...baru best. Kalau sebijik gedebuk diletaknya, baik makan oreo cicah cream je. 



Nie kulit luar dia...hodoh betui keja seni kulinari aku nie. Abaikan....



Masa untuk membuat crepe...wooooo.wooo. Letakkan creme + oreo. 
Lepas tu korang lipat lah...atas+bawah..pastu kanan+kiri. 
tadaaaaaa....siap. 




aku suka kaler kaler....jadi bekaler kaler lah crepe aku. 



Jemput makan....
Aku suka bila dia keras. ramai suka bila creme nie lembik. 
tepulang kat korang lah....

OUT OF MY MIND dah ramai pulak mintak aku buat untuk dorang walau hodoh crepe nie. 


No comments:

Total Pageviews