Sep 2, 2008

RAMADHAN..

Konichiwa...

Today dh masuk 2nd day pose..
masih tak lambat lagi to say welcome to Ramadhan.

Ramai yang cakap, bulan posa bulan nak buat amalan. Nak jimat cermat. Nak kurus. Tapi pada aku. Biasa aje lah...cuma bulan posa nie banyak ngajar aku balik cepat utk masak kt rumah..hehehe. Tak lah..time bulan posa nie lah aku nak muhasabah diri balik..
dan daripada pemerhatian aku selama aku dh 3 kali tempuh puasa sejak aku kja nie, orang lain semuanya berlumba-lumba nak balik awal sbbnya:-
  • nak sediakan makanan or nak masak kat family. of course lah pastinya mck2 yang menjadi juara dalam kategori nie.
  • Pck pakcik pulak akan tuang keja kejap sebab nak kejarkan bubuk lambuk kampung baru yang katanya sedap nak mampus. Padahal, aku penah jugak le rasa bubur lambuk kg baru nie, dengan membeli RM1 daripada orang yang pegi ngambiknya, kesimpulan: takde le sedap sangap pun. Rasanya cam bubur lambuk tempat lain je. Apa yg bestnya. Maybe suasana rebut tu yg jadi bubur lambuk nie lagi best kot.
  • pakcik-pakcik yang tak pegi berebut bubur lambuk, akan duduk bekumpul sambil sembang-sembang apa yang patut dalam tu jugak amik kesempatan pejamkan mata. KOnonnya kosentrate la tuh. tak paham aku. apa yang diletihkan sangt pun tak tahulah. padahal, semuanya isteri dh sediakan...huhuhu
  • bagi golongan remaja terpilih mcm aku nie, bagi yang tak posa, aku cari peluang nak makan curi-curi. Kadang-kadang buat muka tebal megi McD beli Value Meal Set...hehehe. Dan taun ini percubaan kali kedua aku semenjak posa pi beli McD time tengah hari. mavelous. Tak malu punya pompuan...hehehe
  • Golongan remaja (ehem) cam aku jugak tengah dok pikir-pikir. Nak masak. Nak Tapau. Masak Apa? Asam pedas - tak reti. Ayam masak kicap - selalu sangat dah, muak pulak. Tom yam - kenkadang sedap, kenkadang tak best pun, kurang apa pun tak tau...ala..senang tapau je lah. Tunjuk-tunjuk. setel. dok depan Tv, tunggu je azan. nyum..nyum.

Bulan posa bagi aku, takde le sangat aku nak jengah bazar ramadhan. entahlah. aku nie memang tak minat sangat nak beli-beli nie. baik aku masak kat rumah. tak kisah la...tak sedap pun. yang penting anak tekak aku cakap sedap. Dah tu, ada plak orang yang sudi makan, dah besar sangat hati aku.

bulan nie jugak membuat aku terfikir dan berhasrat untuk tune my mind supaya tak Out Of My Mind..

1 comment:

Naddy said...

slmt merdeka and slmt poser!

Total Pageviews