Nov 12, 2012

ANNAPURNA BASE CAMP TRIP (A.B.C) - HARI 1 & 2 (KATHMANDU & POKHARA)

...Hmmm...

Sebelum nie aku ada buat entry pasal keterpaksaan aku menggihkan diri untuk trip trekking di Nepal. so, Masanya dah sampai....!!

(re edit...)

Semalam 6hb/10/2012 sampai kt nepal. 1st time naik international flight kt KLIA, jadi super excited. Siap dok merayau sengsorang kat terminal satelit lagi. Bila sampai kt terminal tu dlm hati dok cakap...."ooooo ini lah tempat kononnya airport dlm hutan tu..."

Flight ke kathmandu dlm jam 850am lebih kurang. Sekali lagi excited naik flight MAS. 4 jam lebih perjalanan x rasa apa selain dari seat sempit. Sebabnya ada film best best siooooot. Lepas 1 film 1 film aku tgk...eh..movie lah.

Bila dah dekat nak sampai, pilot buat announcement " ...di sebelah kanan kita dapat lihat pemandangan puncak Everest..." wooooooo gila lah.


di sebalik awan awan tu...ada puncak gunung tertinggi kat dunia tau...


gila lah tingggi....


Sampai kat kathmandu dlm jam 1200 tgh hari waktu dorang. Kami guna travel agent utk trip kali nie. Ye lah nak trekking naik gunung kan. Sampai je...dah kena kalung bunga. Perghhhh rasa cam menteri lak.

Terus ke hotel. Ok lah...not bad. Yg penting toilet bersih. Ada wifi...

Letak je beg, owner travel agent terus bawak kami merayau kat Thamel. Perghhhhhhh...yang aku boleh ckp, mmg gila babi murah dan banyak lah barang outdoor, pashmina, aksesori bagai...rambang mata weh.

Lepas dah abis pusing, kami balik hotel. Beg kena spot check ngan travel agent tu. Alah...dia nk cek apa yg x lengkap lg...apa yg x payah bawak. Tinggai je kt hotel.

So pastu kami keluar balik. Shopping apa barang x cukup. Beli byk gila. Tapi x abis smpai 300 pun...


acara memilih mana yang berkenan....



Rajin rajin lah belek belek harga...



semua nie tak sampai RM300 beb....


Malamnya...owner travel agent tu blanja kami mkn. Pilih je lokasi mana. Apa lagi...aku terus je excited nk makan kat Anatolia. Restoran beriyani. Halal food.

Kemain krew krew aku yang pernah sampai kt sini dok suggest pi makan kat Annatolia nie. Bila dah try...apalagi. Terus rasa hebatnya nikmat dunia. Sumpah sedap. Sangat sangat sangat....
Haish..


Lauk pauk kitaorang..sedap weh..sangat sedap 





Hari - 2 

view dalam bas... Kathmandu - Pokhara

Sekarang nie aku di pokhara. 6 jam dari kathmandu. Padahai jarak dia dlm 200km je. Sebenarnya trip nie kami di offer naik flight local. Tapi sebab jiwa advanture yang over da top kononnya, kami decide nak naik bas. Guide kami untuk trekking, nama dia Suresh pun join gak naik bas. 

Yang pasti, MasyaAllah sangat jalan dia. Gerun jangan cakap lah. Sebijik macam dalam cita hindustan zaman dolu dolu yang part adegan kejar penjahat kat lereng bukit, jalan simpang siur tu. Takpun sapa pernah tengok dokumentari pasai Deadliest Road, hah...camtu lah jalan dia. Tak tipu. 

Dah lah driver bas tu bawak laju plak. dalam hati, kalau brek tak makan, jatuh gaung, conform meninggal terus...mau mayat aku hilang kat lereng bukit. 


kalau silap letak tangan kat luar, mau hilang sebelah rasanya...


himpit setepi tepi yang boleh...



inilah jalannya, seraaaaaam.....


Pemandangan memang superb. Cantik. 







Sepanjang perjalanan 6 jam tu, dia akan berenti kat certain-certain tempat je. Kalau nak kencing sangat-sangat sila lah tahan. Dinasihatkan jangan lah minum air banyak sangat kalau pundi kencing korang cap ayam. 

macam aku, kononnya takut dihydrate, minum mineral water setengah botol besaq. tu baru separuh perjalanan. Lepas tu ambik kau, dah lah jalan lubang-lubang. terhentak hentak...terkemut kemut lah menahan kencing. huwaaaa....perit weh. 

Bila dia dah berenti kat toilet tepi jalan nie, ada 2 jenis. 1 yang pintunya hanya plasti besar yang dah  berlubang-lubang, mangkuknya hanya tanah yang di korek. Dan 1 lagi tandas proper, tapi takdak air. Air kat tong luar. tahap hancingnye nye toilet tu sampai boleh koma. tapi sebab nak kena gak let go, so tabahkan hati...bila dah setel, dia nye busuk makin menikam nikam masuk hotak. menggelatar nak zip seluar beb...ini cerita betul. 

tapi toilet tempat tempat lain, bersih lah....takde lah horror sangat. Tahap-tahap ok sikit dari toilet puduraya zaman sebelum sekarang nie....


Oklah...nak tdo dulu. Kemas apa yg patut.  

Esok start kaminye trekking ke Annapurna Base camp selama 10 hari...wuuu


Out of my mind super excited...wish me luck guyz...aku perlukan segala positif vibe utk trip nie.







apa mau makan??? silalah ambik dengan harga RM6.20 


mau panas panas pun ada.....


100 rupee bersamaan RM4.00 lebih kurang...
silalah pilih ikut bajet anda..


aku rasa ini ikan kering. Kemain lagi dorang dok membeli. Sedap agaknya. 



nie makanan time pit stop aku. Vegetarian burger...
roti kering macam hapa, tapi inti dia best....


barang-barang dari Malaysia. 

  
hello hectic Kathmandu....


 










Thamil Road


Thamil Road






















ini Tom Cruise....


Kathmandu... 

9 comments:

niL said...

Best giler baca...sila sambung ye..
Erm..total bajet brp ye anggaran?

ouT oF My MinD said...

bajet total termasuk tiket flight+shopping & everything lah rm4k lebih kurang utk 2 minggu

GeeK said...

guna agency mana yek? terpikir nak pegi sana. tgh carik agency yg bagus dan murah hehe

Unknown said...

Trekking and Tour Guide in nepal
email-sanjib-adhikari@hotmail.com
http://www.nepalguideinfo.com

Unknown said...

Pelancong yang dihormati,
Namaste dan Salam hangat dari Himalaya Negara Nepal !

Nama saya Sanjib Adhikari . Sebagai panduan trekking bebas dan pengendali pelancongan di Nepal , saya ingin mengalu-alukan semua orang di negara tanah air saya, Nepal. Dengan minat mendalam dalam pelancongan pengembaraan , saya telah diceburi bidang ini pada usia yang sangat muda. Meneruskan kerjaya saya dalam kapasiti yang berlainan sebagai porter , pembantu panduan pengguna, saya telah membangunkan diri saya sebagai panduan trekking bebas dan kepimpinan dalam pelbagai aktiviti luar. Berlesen dan disahkan sepenuhnya daripada Kerajaan Nepal, kami merancang dan panduan untuk penerokaan dan pengembaraan SELURUH Nepal



Testimonial
 
Laluan ini adalah sangat bagus, cuaca cantik, tetapi hari-hari panjang Adakah kita telah melihat banyak indah Himalaya. Kami menyukai pandangan dari puncak Gokyo dan puncak Pulau . Kami Thanked panduan Bebas kami Encik Sanjib yang Dianjurkan perjalanan dengan sempurna. Kami menyukainya! . Kami Pemba Thanked yang Didampingi kami sebagai porter.
- Timu dan Pimu , Perancis
 
 
 
Ia adalah bagus 12 hari perjalanan ke Langtang lembah. Panduan kami , Encik Sanjib amat berpengalaman dan saya mengambil penjagaan yang sangat baik daripada kita. Cuaca adalah sempurna dan pandangan sungguh hebat .
Terima kasih untuk menganjurkan Sanjib Apa-apa perjalanan trekking yang sangat baik untuk kita .
-John dan Janet , Australia
 
 
 
Kami mempunyai pengalaman yang indah dalam trekking Dengan trekking panduan bebas Mr Sanjib Adhikari yang sangat berpengetahuan , mesra dan mendorong kami untuk menjaga trekking ! The penginapan telah mengaturkan supaya kami sangat selesa dan makanan yang besar. Kami pasti akan mengesyorkan beliau untuk rakan-rakan kami dan pelancong pelancongan yang lain.
- Windy & Wandy , Newzealand
 
 
 
Trekking di Nepal adalah begitu indah. Semua orang-orang pemandangan yang indah hanya unforgetable.Thanks untuk Sanjib untuk membuat 15 hari perjalanan kita selamat , keselesaan dan penuh dengan adventure.We akan senang untuk berjalan dengan anda pada masa akan datang dan juga mengesyorkan anda untuk frends dan travellers.Thanks lain untuk segala-galanya. Terbaik nasib untuk masa depan anda .

- Mitchel & Thomas , Kanada
 
 
 
Saya mempunyai exeprience trekking terbaik untuk Sacred - Poon bukit. Exeprience itu pandangan biasa hebat dengan satu panduan yang baik . Hotel dan makanan melebihi exepectation saya setiap perkara adalah lebih daripada yang saya harapkan. Saya pasti akan reccomemned untuk Sanjib kepada orang lain datang ke Nepal .
- Sabina , Jerman
 
 
 
 
Kami mempunyai dua minggu perjalanan yang hebat untuk Everest kem asas. Panduan dan porter kami . Sanjib dan Pemba telah sangat baik dan sangat prihatin menjaga us.Sanjib adalah panduan yang sangat baik dan memperuntukkan acerca - mengajar kita budaya Nepal . Pemba adalah porter cemerlang. Kami fikir saya akan membuat panduan yang sangat baik di peringkat membantu masa depan perkhidmatan dari Kedua-dua Sanjib dan Pemba adalah hebat. Mereka Adakah sedia untuk membantu sepanjang jalan Ulasan kami dengan apa-apa yang kami perlukan , dan Kedua-duanya berfikir mengenai apa-apa Kami Mungkin memerlukan , air , mandi makanan, penginapan . Pengetahuan Sanjib ini kawasan dan lodge Ini bererti kita dimana memperkenalkan sentiasa gembira dengan penginapan kami. Saya mengambil untuk melawat tempat-tempat yang tidak selesa dan mempunyai rumah penginapan rasa. Sanjib Mempunyai kualiti untuk menjadi panduan yang sangat baik dan porter dan memberi segala guamnya yang trekking indah experience.We sangat mengesyorkan beliau.
- Nedeen & Alicha , Amerika Syarikat.


http://www.nepalguideinfo.com/Annapurna-Sanctuary-Trek.php
http://www.nepalguideinfo.com/Trekking-Guide-Nepal.php
http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=testomonial
http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=annapurna
http://www.nepalguideinfo.com/everest-region.php
http://www.nepalguideinfo.com/langtang-region.php
http://www.nepalguideinfo.com
- Email: sanjib-adhikari@hotmail.com

Anonymous said...

bestnyaaa!!! boleh tau tak pakai agency mana? email or contct number ke? hihi

Nepalplanettreks said...

NEPAL PLANET TREKS - YOUR TRIP PLANNER
Nepal Planets Treks and Expedition principally set up focusing on harmless practices and exceptional customer support. We've been capable enough to take very good care of presenting the standard and high quality service jointly without any dissatisfaction since our foundation right up to present day in organizing tours, trips, expeditions, peak climbing. Besides, we manage risk-free travel opportunities to pleasant water journeys all around Nepal.

Nepalplanettreks said...

tentang kami

Pelancong yang dihormati,
Namaste dan Salam mesra dari Himalaya negara Nepal!!!



Nama saya ialah Sanjib Adhikari. Sebagai panduan trekking yang bebas dan pengendali pelancongan di Nepal dan Himalaya, saya ingin mengalu-alukan semua orang di negara motherland saya,
Perkhidmatan peribadi:
Saya telah dipandu banyak Kumpulan Antarabangsa terutamanya dari Eropah, Amerika Syarikat, Kanada, Australia melalui kawasan-kawasan yang Everest, Annapurna, Langtang, Mustang, Dolpo, Kanchanjunga, untuk mengekalkan keadaan kesihatan anda dengan bimbingan penuh kami.

Perkhidmatan dan logistik bebas:
Pengalaman pertama saya di laluan trekking yang banyak menjadikan saya seorang pakar membuat perjalanan Kembara yang unik mengikut citarasa, minat dan bajet pelanggan Barat. Bagi orang-orang trekkers antarabangsa yang ingin mendaki gunung tinggi Pas dan puncak, saya juga boleh menganjurkan pengembaraan ini mencabar dan memberi ganjaran. Kami menguruskan semua keperluan keperluan logistik yang termasuk Kad permit, meningkat dari Lapangan Terbang, yuran Taman Negara, susunan tukang angkat barangan dan semua syarat-syarat lain yang perlu.

Kepercayaan dalam kesedaran alam sekitar dan pemeliharaan:
Kami telah menganjurkan Tim dengan masyarakat setempat yang dalam erti kata yang sebenar untuk ekologi sedar. Kita adalah untuk alam sekitar dengan menggunakan sumber-sumber tempatan yang bermanfaat bagi ekonomi tempatan. Serta kami menyelesaikan sendiri sampah dan pelupusan sisa.Oleh itu, membuat perjalanan kami penuh mesra alam. Berkaitan dengan etnik tempatan dan belajar cara hidup mereka unik juga adalah satu aspek penting dalam Kembara kami.

Polisi Keselamatan dan perlindungan kewangan:
Dari masa ke semasa saya sentiasa meningkatkan kemahiran dan pengetahuan saya dengan mengambil latihan semula, Keselamatan, kebersihan, – pertolongan cemas, Penyelamat kecemasan, kebersihan dan penginapan yang memasak dan Peti Deposit Keselamatan. Kita ikut semua jenis Keselamatan dan kaedah langkah berjaga-jaga.Walaupun, kami memberi jaminan untuk membuat perjalanan anda selamat dan selamat. Kita dibentangkan bajet jadual perjalanan dalam cara yang ekonomi dengan penginapan yang berpatutan dan makanan yang sihat.

Pelanggan saya adalah sangat gembira dengan perkhidmatan profesional yang membimbing saya, dan anda boleh membaca komen mereka di laman web saya. Kami sentiasa berusaha memberi perkhidmatan lebih berkualiti beberapa memang. Perkhidmatan saya panduan khusus untuk membantu anda menikmati pengembaraan anda memulakan perjalanan.
Sila hubungi saya di alamat e-mel yang disenaraikan di bawah atau hubungi saya dalam talian jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau ingin berbincang trek mungkin di Nepal! Saya akan memandang ke hadapan untuk mendengar daripada anda!

http://nepalguideinfo.com/
http://www.hikehimalayas.com/
http://nepalguideinfo.com/About-US/
http://nepalguideinfo.com/Annapurna-trek/
http://nepalguideinfo.com/Everest-Three-Pass-trek-High-Pass-Everest/
http://nepalguideinfo.com/Everest-Panoramic-trek/
http://nepalguideinfo.com/manaslu-trekking/
http://nepalguideinfo.com/Annapurna-Sanctuary-trek/
http://nepalguideinfo.com/ghorepani-poonhill-trek/
http://nepalguideinfo.com/Everest-Base-Camp-trek/
http://nepalguideinfo.com/Everest-trek/
Email:sanjib-adhikari@Hotmail.com
Nepal Planet trek dan ekspedisi (Pvt. Ltd

Nepalplanettreks said...

Pelancong yang dihormati,

Namaste dan Salam mesra dari Himalaya negara Nepal!!!
Trekking panduan & lesen Pengendali Tempahan Lawatan
Trekking panduan & lesen Pengendali Tempahan Lawatan

Nama saya ialah Sanjib Adhikari. Sebagai panduan trekking bebas dan pengendali pelancongan di Nepal, saya ingin mengalu-alukan semua orang di negara motherland saya, Nepal. Dengan minat dalam pelancongan pengembaraan, saya telah terlibat dalam bidang ini pada usia yang sangat muda. Mengejar kerjaya saya dalam kapasiti yang berlainan sebagai porter, panduan Penolong, saya telah membangunkan sendiri sebagai panduan trekking bebas dan kepimpinan dalam pelbagai aktiviti luar. Berlesen dan disahkan sepenuhnya dari kerajaan Nepal, kami merancang dan membimbing penerokaan dan pengembaraan sepanjang Nepal.

Sedikit sejarah: Aku sendiri pernah melalui ekspedisi ke puncak Mera, puncak Pulau, Kalapathar, Gokyo memuncak, Tseryo RI dan merentasi banyak tinggi Pas di Nepal, Larkye Pas, Ampulapcha Pas, bantu Pas, Pas Renjula Tashilapcha Pas, Pas Ganjala, Thorong La Pas, Pas Tilicho, (Mesokantola Pas). Kami juga menawarkan Everest asas Trek kem, Annapurna asas kem Trek, Ghorepani Poon Bukit berjalan Manaslu Trek, Langtang Trek, Kanchenjunga berjalan. Dalam masa panjang perjalanan yang mencabar, saya mempunyai pengalaman membimbing yang luas di Mt. Kailash, Lhasa di Tibet juga Ladak dan Sikkim di India. Pendaftaran selama 7 tahun perjalanan panjang memberi saya kekuatan untuk bekerja bagi satu bebas dianjurkan trekking agensi http://www.nepalguideinfo.com/
http://www.nepalplanettreks.com
Email:sanjibtrekguide@Gmail.com
Mudah alih +9779841613822
Pejabat +977-1-4252196
Trek Planet Nepal dan ekspedisi

Total Pageviews