Feb 28, 2014

ROAD TO EUROPE - BILA KAMU FAIL GEOGRAFI

......Hmmmm...

Arghhhhhhhh...this is super duper duper taik...
memang taik gila aaah. aku stress tahap petala ke-9. 
rasa nak hentuk kepala pun ada

boleh tak selama nie aku dok pikir ulan-ude tu adalah dalam Mongolia...! padahal ia adalah Russia. Apa jadi bila ko salah fikir dan ko tak alert dengan semua nie?

sebab ia akan menyusahkan ko tahap gila. Sebabnya....VISA...pastu tiket train aku..pastu semua dah jadi haywire dan aku akan overstay kat Russia dan aku boleh masuk penjara kalau tak setel sekarang. Semuanya sebab salah fikir.....!! arggggghhh..

ok, sebab aku salah fikir.....aku akan masuk ulan ude 4 April. Ulan ude tu dah Russia. Mai aku tekankan lagi sekali. So nak masuk russia kena ada Invitation Letter. dalam invitation letter tu dah tulis 7hb...sebab aku confident aku masuk border Russia 7hb iaitu di Irkustk. 

Maka......tiket bas keluar dari Russia aku pulak...4hb Mei pada jam 2300 malam. maka....kalaulah pemandu bas tu hegeh dan aku tak tau berapa jauh border Russia ke Lithuania, maka aku akan overstay...dan aku boleh masuk penjara...arghhhhh..arghhh....mari dramatik kejap. 

ok. aku baru email realrussia. Mintak invitation letter baru. aku baru email tiket bas company...LUX express...mintak tukar date bas....dan aku harap esok, Sabtu, embassy russia tu bukak sebab aku nak kena tukar date keluar masuk VISA tu....arghhh arghhh...

Nampak tak apa jadi bila ko salah fikir dan geografi ko cam cilakak.
Ya TUHAN....permudahkan lah semua nie. haish....haish apsal lah aku nie cuai sangat. !!

OUT OF MY MIND selagi tak setel benda nie...huwaaa..nak nangis...

Feb 24, 2014

TRANS-SIBERIAN RAILWAY - PRE PREPARATION

....hMMM...


HELLO.....TRAN-SIBERIA....IM IN LOVE WITH YOU ALREADY



Start Middle March nie, aku akan start trip penjelajah solo aku. Persiapan agak last minit sikit. Sebelum-sebelum nie aku just plan nak ke europe da usual way lah...naik flight landing kt London or Amrsterdam or etc.....

Tapi masa aku dok browse...aku ada terbaca journey seseorang nie. Di ke europe naik train. Google punya lah google...aku buat keputusan...ya, aku nak p europe naik ketapi lah. TRAN SIBERIA Railway. Railway yang paling panjang di dunia yang merentas 3 negara China-Mongolia-Russia. Kalau perjalanan non-stop, ambik masa dalm 8-9 hari baru sampai. 

Research lagi....pergh macam payah je aku nak paham journey dia. beli pulak buku....research lagi. Mula-mula plan nak main aci redah je beli tiket train kat Beijing nun....tapi bila aku jumpa ada akak sorang nie yang baru balik dari journey yang sama, aku decide...aku tepaksa beli tiket guna agent yang ada kat UK nun. Sebabnya, China & Russia perlukan tiket in dan out negara dia. 

Sini beberapa point perlu tahu secara pemahaman aku...sebab mostly berjela-jela dan agak payah nak paham. 

perkara perlu ambik berat (setakat yang ingat):

  • Visa: 
Malaysian kena apply Visa nak masuk China & Russia. Visa China maybe ambik masa 2 hari untuk siap. Russia pulak ambik masa dalam 5 hari waktu kerja diorang, waktu keja Russia lah...bukan time kita ye walaupun kita apply kat embassy diorang. kalau ikut time kita, sila jangka dekat 2 minggu gitu baru nak siap. Dan, ko perlu dah ada tiket in & out dari negara tu siap2. setakat nie aku tak tak siapkan lagi visa aku sebab tiket train aku tak siap lagi. hah....nak apply visa russia, kena melalui agent ye. bukan boleh syok sendiri je main aci redah pi embassy dia. duuuh gila. Nanti aku update harga pulak eh.

  • tiket: 
tiket flight ke Beijing...beli cam biasa lah. pilih lah airlines mana yang korang suka. pada aku, aku pilih airlines yang mana offer lagi harga murah. tak kiralah time tu air asia ke...mas ke.....asal murah. sekarang nie, citanya pasal tiket ketapi trans-siberia nie. Ok....jangan confuse....overall, orang akan panggil journey nie Tran-Siberia. Tapi hakikatnya, ketapi Trans-Siberia nie hanyalah digunakan di Russia. Sebab perjalanan aku dari Beijing dan aku nak stop kat Mongolia....aku ambik ketapi dan route Trans-Mongolian.

Tapi takyah risau....agent yang uruskan kertapi nie akan uruskan semuanya. Apa ko perlu buat...pilihlah mana syarikat yang ko nak untuk uruskan tiket ko. Aku pilih realrussia.co.uk untuk uruskan. Aku chat ngan dia sikit...pastu bagitau plan aku nak stop kat mana (research tu penting), berapa lama....dan dia akan uruskan dan make sure ko stay kat 1 negara tu tak lebih dari kebenaran visa. so, aku berurusan dengan dia melalui email....dan sekarang aku tak dapat lagi tiket sebab aku dok tukaq itu ini....hehehe....ya, walau dah confirm, tinggai nak bayar je, aku boleh lagi nak tukar dari kabin itu ini.....nasib ada lagi.

  • Cuaca:
make sure korang tahu keadaan cuaca kat sana dan apa yang korang nak. Aku kejarkan winter...sebab lagi murah dan aku nak view & pengalaman yang superb itu. so....bila tanya sana sini...cuaca kat sana dah haywire. Katanya winter baru start kat sana. ooooo matilah aku....matilah.....sedangkan masa kat nepal pun aku tak berapa nak tahan sangat...camna lah nanti kat sana.

  • Masa:
Plan masa korang...berapa lama korang nak stay kat satu-satu tempat. Memandangkan Mongolia antara negara yang aku teringin sangat nak pegi....so aku decide nak stay sana dalam 3 minggu. 2 minggu di Ulan Batar...1 minggu di Ulan-ude. Beijing dlam 4 hari je....sepanjang Russia: dalam 26 hari. So total semua dekat sebulan setengah gak aku nak habiskan perjalanan dari Beijing sampai keluar Russian dan start journey ke europe pulak.

  • Penginapan:
Nie lagi satu benda yang penting....tambah ko nak travel solo. ok, memandangkan aku sangat nak jimat bajet, aku decide ada beberapa tempat aku nak stay kat couchsurfer. Couchsurfing tengah in sekarang nie...selain dari jimat belanja, ini salah satu cara ko boleh explore camana local kat sana hidup dan jugak budaya dia. Setakat nie, Beijing & Ulan Batar aku dah setel....Jimat dalam RM200 gak lah.

  • Seriesly, aku tak buat research secara detail lagi apa aku nak buat dekat 1-1 lokasi....aku just nak enjoy 1-1 tempat dulu dalam masa dan cara aku sendiri dan tak mau terikat dengan tempat-tempat aku nak pi. Tapi macam mongolia tu...aku teringin sangat nak pi national Park dia dengan Gobi Dessert. A MUST....!!


ok, itu setakat yang aku ingat......pepehal nanti aku update lagi.

yeay...yippie yeaaaay....!!



Nie 2nd class nye cabin. Ada 4 bunk. Atas dan bawah. ramai advice ambik bawah sebab ada tempat simpan barang yang lagi secure dan ko boleh monopi meja makan yang kecik itu....perjalan yang panjang, aku ambik kabin nie.....yang pendek setakat sehari je, aku ambik 3rd class...




Nie 3rd class kabin. mostly local guna yang nie. dari pembacaan, kalau travel solo, lebih baik ambik 2nd class...lebih selamat sikit. 



nie view dia...maybe masa summer kot/



view buat aku tak sabaq.....!!

OUT OF MY MIND mengira hari. 




Feb 13, 2014

HALF PHILIPPINES IN 10 DAYS

SHOESTRING IN PHILIPPINES....WILL UPDATE LATER







JOGJA WITH LOVE.....

....Hmmm....

will update about jogyakarta....shoestring.









Jan 10, 2014

BILA NATIONAL GEOGRAPHIC BUAT SALE, AKU YANG GILA JADINYA

...Hmmmmm....

Ok...ini cerita bila National Geographic nak tutup butik dia kat Kolumpo nie. Gila semua benda sale sampai 80%. Ada seluar tu...harga dia dalam 1200++ ...lepas sale jsadi 200 je. Bukan setakat baju je...perabot habis semua dia jual. Aku berminat dengan tong dia...tapi dia cakap takde dlm list nk let go lagi....

haish...kena sabar lah maknanya. Ok, nie aku show off sikit beberapa item yang ada. Bag semua dah habis kena borong ngan aku and the geng. Sorry ye. 

Lokasinya kat Lot 10, Bukit Bintang...Ting. 4. 
sila lah pegi ye....



Baju nie satu hari nanti akan jadi rare ye..... 



Alangkah bestnye kalau jaket tebal nie ada saiz dewasa. 
Lepas sale tinggal harga dalam 70++ camtu. Sapa ada anak, sila beli....



Beg Kuning nie sold out dekat geng outdoor...



Saiz dia sangat international ok....saiz M dah cam saiz L....



Butik dia dah tukar floor..takde tanda sale...so korang kena masuk dan tanya..tak tanya sesat jalan kan. 



Kasut getah made in spain nie nipis ya amat. harga RM10....iye sepuloh hinggit je beb...



Makcik shopping banyak...lebih kepada orang memesan...


bajet-bajet cam au nie mak datin lah...shopping bagai nak gila. 

pening aku camna nak ngangkat naik umah...grrrrr...

OUT OF MIND PASNI AKU DOK BERULANG KE BUTIK NIE LAGI SELAGI TAK ABIS BARANG DIA JUAL...SELAGI TAK TUTUP.

P/S = SALE SAMPAI BARANG HABIS....SOOO CEPAT-CEPAT LAH GI REMBAT APA YANG PATUT YE. 



Jan 7, 2014

Jan 6, 2014

ROAD TO EUROPE - UNPAID LEAVE DAH BERMULA.

....Hmmmm....

Officially 1 January 2014.....
Aku ambik unpaid leave selama 8 bulan....mintak setahun...tapi dapat 8 bulan je...jadilah. 

Alasan:
Ingin mengelilingi dunia dan membuat kerja-kerja kebajikan di negara dunia ke-3...and lucky me, dengan alasan yang super jujur tu...HR luluskan.. gilo cam tak pecaya. hahahaha. Caranya senang je, tulis surat mintak unpaid leave. Hantar kat bos, bos agree dia akan hantar ke HR...pastu tunggu lah dalam sebulan keputusan lulus ke tidak cuti tu. Unpaid Leave nie bukan boleh main letak je berapa lama ko nak...tapi begantung pada berapa lama ko dah servis...so deparment cuti akan buat kira-kira berapa korang layak. 

cam aku...almost 9 years...dapat 8 bulan je...duuuuuuuuuuuuuuuh.

1st trip aku untuk untuk cuti nie dah pun lepas. Aku pi Koh Samui. Revisit. Dan kali nie cam lain sikit suasannya. Maybe aku dah tua atau entah....







nanti sambung..... keja luar memanggil..
OUT OF MY MIND 

Dec 24, 2013

ROAD TO EUROPE (3) - SEBELUM P EUROPE, KITA P KOH SAMUI DULU

...hmmmm....

sebelum pi europe...kita p koh samui dulu.
samui adalah trip ke-2. sebelum nie pernah pi pun 4 tahun lepas kot. tak ingat dah....
sambut new year kat sana...nie kononnya pembakar semangat ROAD TO EUROPE lah...kekonon....kekonon ye....

plan aku ke samui. + plan bajet (semua 3 orang je)

- drive dari KL - bukit kayu hitam. Tinggal kereta kat umah member.
  (RM50 sorang. minyak + tol)

- jalan kaki p border. ambik van kat Danok untuk ke Hat Yai. (RM20/sorang)
- ambik van dari Hat Yai - Koh Samui (RM80/sorang)
- hotel (RM50/sorang) - *cari hotel harga sebilik RM50 kebawah.  
- hunga - hunga time ....malas nak letak bajet

total bajet overal aku adalah less dari satu ribu selama 7 hari....
untuk selamat, aku selalu letak bajet lebih untuk semua perkara. biar lebih...jangan kurang.
whatever pun...jangan lebih dari seribu...

balik nanti aku akan update harga sebenaq. itu kalau aku rajin nak update lah....
OUT OF MY MIND dah tak sabaq nak p europe

ROAD TO EUROPE (2) - GENG BACKPACKERS BAGI JAWAPAN

...hMMMM....

memandangkan aku tengah plan dan membajet road to europe...aku pun bertanya pada satu group backpackers malaysia. Banyak dorang tolong aku. So, kat sini aku nk share ngan korang jawapan-jawapan bernas dorang. 

maka lega lah hati aku. tak perlu lah aku cari sampai 20k nak travel ke sana....











OUT OF MY MIND DAH TAK SABAQ NAK P SANA.



Total Pageviews